Mietin mikä voisi olla hyvä aloitus tälle blogille ja päässäni pyörii
vaikka kuinka paljon ideoita kunnes keksin että tämä sama kappale joka
sattumalta soi taustalla kirjoittaessani introa tälle blogille voi hyvin
olla myös ensimmäinen varsinainen postaus. kyseessä on siis David
Bowien kappale "Space Oddity".
David Bowie ei koskaan ole
ollut minun lempiartistejani mutta tykkään toki joistan hänen
kappaleistaan kuten esim. "Life on Mars?" ja "Starman" jotka myös suurin
osa ihmisistä tunnistavat vaikka ei kyseisestä artistista hirveästi
muuta tietäisikään. Ehkä tykkään näistä enemmän koska ne ovat vähemmän
kokeellisia ja taiteellisia verratuna suurimpaan osaan hänen
tuotantoaan. En sano ettenkö tykkäisi kokeellisesta musiikkia mutta
hänen tapauksessaan se ei ole erityisesti minua sytyttänyt. "Space
Oddity" kuuluu kuitenkin näihin mistä pidän vaikka siinä joitakin
kokeellisia elementtejä onkin.
Lähdetäänkin purkamaan
kappaletta hieman, mietitään mikä tästä tekee hyvän ja miksi tämä
kappale nousi brittien listalla viidenneksi julkaisuvuonnaan 1969 ja
jopa ensimmäiseksi uudelleenjulkaistuna 1975. Kappale johti
esiintymisiin myös Tv:ssä ja onkin Davidin uran kannalta tärkein
kappale, sillä tästä hänen uransa lähti nousuun.
Kappaleen
menestymiseen vaikuttaa monta asiaa mutta ajanokohta on tässä
ollut yksi avaintekijöistä. Vuotta aiemmin julkaistiin Stanley Kubrickin
menestyselokuva "2001:A Space Odyssey" josta myös kappaleen nimi on
muokattu ja 1969 oli Apollo 11 kuulento jota kaikki siihen aikaan
seurasivat ja kappaletta soitettiinkin BBC:llä suorassa lähetyksessä
kuulennon yhteydessä.
Ajankohta
on varmasti ollut tärkeä mutta täytyyhän kappaleessa itsessään olla
myös jotain hyvää jotta siitä pidetään viellä tänäkin päivänä. Kappaleen
rakenne on mielenkiintoinen koska se ei seuraa perinteistä A-B-A-B-C-B
rakennetta (tiedän, on olemassa muitakin)
vaan
lähinnä jotenkin näin: A-B-B-C-D-E-C-D. Tällainen kikkailu rakenteella
kuitenkin usein vieraannuttaa valtavirtakuulijaa joten se ei
välttämättä ole hyvä asia mutta tässä kappaleessa eri rakenteen osat sulautuvat hyvin
yhteen, paitsi ehkä tämä kitarasoolo kohta jonka olen merkannut
kirjaimella D. Se on muuhun kappaleeseen nähden kovin positiivisen
kuuloinen taputuksineen kaikkineen, mutta ehkä sen sitten on tarkoitus
tuoda tälle Majuri Tomille jonkinlaista lohtua kun hän kelluu siellä
peltipurkissaan, tai sitten ei.
Sanoitus on erittäin selkeää ja jopa hieman lastenalaulunomainen joten myös englantia ei niin hyvin osaava
ymmärtää mistä hän laulaa. Teksti on tullut vastaan minulla myös Trivial
Pursuit pelissä missä kysyttin minkä värisenä Tom näkee maailman. Myös
ehkä hienoin kohta kappaleessa on liitetty hyvin tekstiin, kyse on tästä
C osasta missä hän laulaa kelluvansa peltipurkissaan ja katsoo alas
maapalloa. Tässä on onnistuttu hyvin saamaan kelluva tunnelma myös
musiikissa käytämällä maj7 sointua joka laskeutuu puoli sävelaskelta
alas m7 sointuun (tarkemmin kyseessä on Fmaj7 ja Em7 soinnut) kun
samalla huilu tremolot edesauttavat asiaa.
Myös melodia B osassa eli tässä osassa mikä eniten muistutta kertosäettä on hyvä ja antaa hyvän mahtipontisen tunnelman kappaleeseen kuitenkaan mainitsematta Davidin itse laulamia stemmoja mitä ilman se kuullostaisi kovin tyhjältä.
Muita enemmän tai vähemmän kiinnostavia yksityiskohtia kappaleesta:
-Kitarasooloossa taputtava ihminen on nainen nimeltään Nita Benn.
-Kappale hyllytetiin astronauttien epäselvän tilanteen vuoksi mutta sen soittamista jatkettiin heti heidän saavuttuaan maahan takaisin.
-Kappaleessa David soittaa muutaman äänen stylofonilla jota pidetään kaikkien aikojen hirveimpänä syntetisaattorina.
-Kaksi ensin kysyttyä tuottajaa kieltäytyivät tekemästä kappaletta. Mahtoi heitä harmittaa jälkeenpäin (mutta tuskin niin paljon kun miestä joka kieltäytyi Beatlesista) ainakin vähän aikaa. Tuottajalle joka teki sen ei koskaan kuitenkaan maksettu rojalteja jonka vuoksi käytiin jopa oikeudenkäynti minkä tuottaja hävisi.
-Mellotronin soittaja teki ensimmäisessä otossaan virheen mutta onnistui toisessa.
-väitetään että kappaleen alussa kuultava lähtölaskenta on kuvaus heroiinipiikin ottamisen ja sen vaikutuksen tuntemisen välinen aika.
-David on tehnyt kappaleesta italiankielisen version nimeltään "ragazzo solo, ragazza sola" ja sai vasta äänityksien jälkeen kuulla sen kertovan romanttisen tarinan pojasta ja tytöstä eikä astronauteista.
-Suomenkielisen version ("Kapteeni Tom") kappaleesta on tehnyt Arto Sotavalta vuonna 1973 (mikä ei ole niin hirveä mitä äkkiä voisi luulla)
Kappale sanoituksineen löytyy täältä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti